Please reload

Please reload

מאמרים נוספים 

לחם שיפון, לחם קל, לחם מלא - מלא לחם

מגוון הלחמים במרכולים ענק, לבחור לחם בריא זו משימה מאתגרת וכבר השמות של הלחמים מבלבלים.

לעיתים אין קשר הדוק בין שם הלחם לבין הרכיבים העיקריים שבו לכן תמיד מומלץ לקרוא את האותיות הקטנות ברשימת הרכיבים.

 

נתחיל מהקל – "לחם קל"

עובדתית לחם קל מכיל כמחצית הקלוריות בהשוואה ללחם מלא.

הוא מכיל יותר מים ויותר שמרים, לכן באותה כמות קמח, התפיחה שלו טובה יותר.

בד"כ מכיל יותר גלוטן וממתיקים מלאכותיים

בנוסף, בד"כ הוא פרוס לפרוסות דקות.

האם זהו יתרון או חסרון?

לחם קל הוא פחות משביע, יש בו יותר אוויר ומים וכדי לשבוע נאכל יותר לחם, כמובן שגם יותר ממרחים.

למי שחשוב לאכול "הרבה" לחם ו"מעט" קלוריות מלחם, יתכן שזו אופצייה טובה שהרי מבחינה פסיכולוגית  היא משרתת את המטרה. אולם, שימו לב, הגוף זקוק "לדבר האמיתי" להזנה, לסיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים, חלבונים, פחמימות מורכבות וכל אלו אינם נמצאים בכמות מספקת בלחם הקל.

התעתוע לעיניים שרואות לחם, אינו עובד על הגוף, הגוף נשאר רעב ויאותת לנו על כך.

אני מעדיפה את האפשרות של לחם איכותי בכמות סבירה (הכמות משתנה מאדם לאדם ותלויה בגורמים רבים).

 

 

לחם לבן – לחם זה עשוי מקמח לבן אשר מכיל את האנדוספרם של גרעין החיטה בלבד. כלומר עשיר בעמילנים ודל מאוד בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים.

לחמים, לחמניות ומאפים מקמח לבן הינם פחמימות פשוטות ומומלץ להמעיט בצריכתם. הם מספקים לגוף בעיקר סוכרים.

הרכבו של הלחם הלבן והלחם האחיד משתנה מעט בין המאפיות ובדרך כלל הוא מכיל שמנים מוקשים מהצומח, שמרים, מווסתי חומציות, אנזימים, מלח, סוכר וחומרים משמרים. כל אלה מאריכים את חיי המדף של הלחם, ונוחים לעבודה במאפיה אך פוגעים באיכות הלחם.

 

מהו לחם איכותי? היכן ניתן למצוא כזה?

לחם איכותי מורכב מדגן מלא או שילוב של כמה סוגי דגנים מלאים, עדיפות לשיפון או כוסמין, מים מלח ומחמצת או מעט שמרים. כל החומרים הנוספים שנמצאים בלחם התעשייתי בעצם מיותרים עבור הגוף. למשל, סוכר או ממתיק מלאכותי, שמנים מוקשים, אנזימים, חומרי טעם, חומרים משמרים, משפרי אפייה ועוד.

 

 

יש שני הבדלים משמעותיים בין הלחמים האיכותיים:

 

1. לחמי מחמצת לעומת לחם עם שמרים. משך התפיחה של לחם מחמצת ארוך מאוד, במהלכן חל ניטרול של החומצה הפיטית המצויה בדגנים ומעכבת ספיגת מינרלים.

יתרון נוסף של לחמי מחמצת, האינדקס הגליקמי שלהם יותר נמוך, כלומר הם מעלים את רמת הסוכר בדם יותר לאט.

 

2. סוג הדגנים, ההעדפה הינה לשיפון וכוסמין. מלבד ההבדל בטעם קיים הבדל בהשפעה של הדגנים השונים על הגוף. לכן ההתאמה היא אישית.

החיטה פחות מומלצת מאחר וישנם אנשים רבים שקמח החיטה, לבן או מלא, גורם להם לתחושה של נפיחות בבטן, הפרעה לתהליכי העיכול והרגשה לא טובה.

 

בתעשיה מרבים להשתמש בשמנים ובחומרים מייצבים, כך משפרים את טעמו של הלחם ומאריכים את תאריך התפוגה שלו אך פוגעים בערכים התזונתיים שלו. הדבר פחות בריא עבור הגוף מאחר ושמנים מוקשים נוטים להצטבר בכלי הדם, והחומרים המשמרים הינם תוספת של כימיקלים מיותרים עבור הגוף ומעמיסים על מערכות הפינוי.

בחנויות לחם, בתי  טבע ומאפיות בוטיק נמצא בד"כ את הלחמים האיכותיים ביותר והטעימים ביותר. ככל שהלחם כבד יותר, מלא, ואיכותי כך הוא מזין היטב את הגוף וגם משביע יותר.

ולסיום, הדרך הטובה ביותר לדעת מהו הרכב הלחם הינה קריאת רשימת הרכיבים. ככל שהיא קצרה יותר ללא שמות מסובכים, כך הלחם יהיה איכותי יותר.

 

 

אם אתם סובלים מכאבי בטן, נפיחות כבדות או עודף משקל ורוצים לדעת מה מתאים לכם באופן אישי, אשמח לעזור גם לכם. 

השאירו פרטים כאן ונדבר בהקדם.

 

 

Share on Facebook
Please reload

Please reload

תגיות
כל המאמרים
עקוב אחריי בפייסבוק
  • White Facebook Icon
להשארת פרטים

נוגה אפרתי

תזונה טבעית
ואימון לאורח חיים בריא

רח' בן אליעזר 9ב', חדרה

054-4474132

nogaefraty1@gmail.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now