Please reload

Please reload

מאמרים נוספים 

הקשר בין אלרגיה לבין מערכת עיכול בריאה

"אוי, הוא עושה לי אלרגיה..." זו דרך לא מאד מנומסת להגיד שאנחנו מעדיפים לשמור מרחק ממישהו.

אולי לא מנומסת, אבל די מדויקת.

 

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה בה אנשים בסביבות גיל 40 מפתחים אלרגיות או רגישויות למזון אשר לא היו קיימות אצלם לפני כן. הסיבה העיקרית לכך היא שחיקה  של הרירית המצפה את המעי. עקב כך חדירות המעי משתנה ומזון שלא עוכל כראוי עובר אל זרם הדם וגורם לתופעות שהציבור הרחב מכנה "אלרגיות".

 

אלרגיה היא תגובה חריפה של מערכת החיסון לרכיב מסוים, הבאה לידי ביטוי תוך זמן קצר בייצור נוגדנים והפרשת היסטמינים, ומתבטאת במגוון דרכים, כגון: עייפות, כאבי ראש, התעטשויות, עיניים זולגות ובעיות עור או נשימה ובעוצמות שונות.

נוסף לסימפטומים מטרידים, אלרגיה עלולה לגרום או להחמיר מחלות, דוגמת: אסטמה, מיגרנות, בעיות עיכול, דכאון ועוד.  

לגורם האלרגיה קוראים אלרגן והוא יכול לחדור לגוף דרך מערכת העיכול, מערכת הנשימה או העור. התגובה לכך תהיה חריפה או חלשה.

 

במאמר זה ארחיב לגבי אלרגנים ממערכת העיכול.

 

רגישות למזון או אי סבילות למזון מתרחשת כאשר מערכת העיכול אינה בריאה.

כאמור, רירית המעי מאבדת חלק מיכולות הסינון שלה משום שנוצרים בה חרירים קטנים, דרכם עוברים רכיבי מזון שלא אמורים לעבור אל זרם הדם. חלקי מזון אלו מזוהים על ידי מערכת החיסון כ"זרים לגוף" ולכן נוצרת תגובה חיסונית נגדם. התגובה הזו היא ה"אלרגיה", והביטוי לה יכול להיות במקומות שונים בגוף:

בראש: כאבי ראש ומיגרנות,

מערכת הנשימה: נזלת, ליחה, קדחת השחת,

עור: פריחות, גרד, אודם, פריחה, קשקשת, נפיחות,

מערכת עיכול: אי נוחות, נפיחות, כאבי בטן, גזים, פצעים בפה,

סימפטומים כלליים: עייפות, חולשה, חוסר ריכוז, ואף פגיעה בבלוטת התריס ובעיות גדילה.

 

כלומר, ההשפעות של רגישות למזון הן רחבות ביותר.

הבלבול של מערכת החיסון לאורך זמן והפעלת יתר שלה, כפי שקורה בתגובה לאלרגן, יחלישו את מערכת החיסון באופן כללי, ויש להמנע מכך.

 

אז מה עושים?

כיצד שומרים על מערכת עיכול בריאה?

 

1. מעבר לתזונה בריאה.

קיימים מספר כללי תזונה המומלצים ליישום מעבר לתזונה בריאה:

  • תזונה עשירה בסיבים, ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות ודלה בסוכרים ומזונות מעובדים.

  • המנעות מאכילת מזונות מטוגנים ומזון חריף אשר מגרים את רירית המעי.

  • חשוב ללעוס היטב את המזון וכך להקל על פירוקו בהמשך.

עם זאת, אלו הם כללים הרלוונטיים לכלל האוכלוסיה ולאו דוקא יתאימו לך. לצורך כך יש לבצע התאמת תזונה אישית, עליה תוכל לקרוא .....

 

2. הימנעות מגורם הרגישות, במידה ויודעים מהו הגורם. אם לא יודעים, קיימות שיטות לזהות אותו: דיאטות אלימינציה(בהן נמנעים כל פעם מרכיב אחר במזון ורואים האם יש שינוי בתגובה של הגוף) או בדיקות מעבדה לזיהוי מזונות אלרגניים.

גורמי אלרגיה נפוצים, שהם בד"כ החשודים המיידים לביצוע זיהוי הם: גלוטן, חיטה, מוצרי חלב פרה, בוטנים ועוד.

 

3. החזרת האיזון בין החיידקים "הטובים" הפרוביוטיים לבין החיידקים הפתוגנים.

החיידקים הפרוביוטיים חשובים לעיכול המזון ותורמים לחיזוק מערכת החיסון.

בעוד שהחיידקים הפתוגניים הינם מחוללי המחלות.

 

4. שימוש מוגבר בתרופות אנטיביוטיות, משככי כאבים, סטרואידים וסותרי חומצה

גורמים לפגיעה ברירית המעי ובפלורה הידידותית. לכן, מומלץ להימנע מתרופות אלה במידת האפשר.

אין במשפט זה המלצה להפסיק טיפול תרופתי קיים באופן עצמאי אלא לבחון לעומק אפשרויות טיפול נוספות.


5. שימוש בתוספי תזונה שתורמים לבריאות מערכת העיכול: פרוביוטיקה, נוגדי חמצון ובראשם ויטמין C וקווארציטין, ויטמיני B, אומגה 3, אלוורה, כורכום, פיטריות מרפא ועוד. את התוספים חשוב מאוד להתאים באופן אישי לכל מטופל לפי המאפיינים האישיים שלו.

 

לעיתים, הימנעות מהגורם האלרגני במזון ושיקום מוצלח של מערכת העיכול מאפשרים לשוב ולאכול את אותו מאכל ולא לסבול מהרגישות.

 

מערכת עיכול בריאה היא מפתח לבריאות כוללת.

אם אתם סובלים מאלרגיה או מכירים מישהו כזה, דעו שאפשר לעשות לזה סוף!

Share on Facebook
Please reload

Please reload

תגיות
כל המאמרים
עקוב אחריי בפייסבוק
  • White Facebook Icon
להשארת פרטים

נוגה אפרתי

תזונה טבעית
ואימון לאורח חיים בריא

רח' בן אליעזר 9ב', חדרה

054-4474132

nogaefraty1@gmail.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now